Vanuit betrokkenheid en kwaliteit
naar opbrengstgericht samenwerken

Werkwijze

Leidinggevende of werknemer, docent of leerling. Samenwerken is vaak lastig. Verschil in karakter, verwachtingen, behoeften of verantwoordelijkheden spelen een rol.
Ik wil met 'Connect Begeleiding' een bijdrage leveren aan opbrengstgerichte samenwerkingsrelaties waarin ieder tot z'n recht komt.
Hiertoe maak ik bijvoorbeeld gebruik van intervisie, trajecten voor leiderschaps- en talentontwikkeling, assessments, teamontwikkeling en onderwijsontwikkeling.

In de begeleidingstrajecten richt ik me in eerste instantie op het herkennen en doorbreken van gedrag- en interactiepatronen. Hierna kies ik een meer praktische invulling gericht op kennis en vaardigheden.

Toelichting

In onze maatschappij zijn we gewend om vraagstukken rationeel te benaderen. Nadat we ons ‘probleem’ begrijpen nemen we ons voor om de dingen anders te gaan doen. Na verloop van tijd blijkt dat het toch lastig is om dit nieuwe gedrag vol te houden. Rationele analyse zie ik als geschikt hulpmiddel maar vooral in de eerste fase van de begeleiding. Inzichten kunnen daarbij worden vergroot door kritische situaties op te zoeken. Welke gevoelens spelen een rol? Welke interactiepatronen? En welke (irrationele) gedachten houden de situatie in stand. Voorbeelden van irrationele gedachten zijn: 'Ik word alleen gewaardeerd als ik aardig blijf.' Of 'Wij moeten laten zien dat we een duidelijke mening hebben anders loopt men over ons heen.'

Bij het werken aan opbrengsten, richt ik me op het gebruik van karaktereigenschappen, vaardigheden en behoeften die sterk ontwikkeld zijn. Echter, om gewenst gedrag in te laten slijten is veel herhaling nodig. Dit proces begeleid ik door gebruik te maken van gerichte opdrachten, oefeningen enz. Tenslotte zorg ik eventueel voor literatuur en hulpmiddelen die na afronding van het begeleidingstraject ondersteuning kunnen blijven bieden.

In sommige gevallen zal ik gebruik maken van de inzet van collega's. Dit zijn uitsluitend begeleiders die oprecht betrokken en integer zijn. En die bovendien beschikken over minimaal een relevante HBO-opleiding en ruime ervaring in dit werk. Wilt u weten voor welke vragen u bij mij terecht kunt? Klik dan op één van de foto's hieronder.
leidinggevende

leidinggevende

docent

docent

team

team

werknemer

werknemer

connect begeleiding

Leidingevende

Als leidinggevende ben je vrijwel voordurend bezig met samenwerken. Zowel in het contact met je eigen leidinggevende, collega-leidinggevenden als met medewerkers. Over het algemeen sta je er alleen voor. Het valt dan niet altijd mee om aan alle verwachtingen te voldoen en bovendien je eigen visie uit te dragen.

Voorbeelden van wensen waarbij ik je ondersteuning kan bieden zijn:

Ik wil beter leiding geven aan mijn team.
Ik wil beter leiding geven aan veranderingsprocessen.
Ik wil prettiger samenwerken met mijn medewerker(s).
Ik wil betrokken zijn bij mijn medewerkers maar ook de zakelijke kant bewaken.
Ik wil mijn grenzen bewaken en meer delegeren.
Ik wil beter mijn doel bereiken in een gesprek met een medewerker.
Ik wil omstandigheden/mensen beïnvloeden.
Ik wil beter omgaan met tegengestelde belangen.
Ik wil effectiever en efficiënter werken.
Ik wil de talenten van mijn medewerkers benutten/ontwikkelen.

connect begeleiding

Docent

Als docent werk je samen met leerlingen, collega’s en je leidinggevende. Het kan lastig zijn om hierin je eigen ruimte in te nemen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de hoge eisen van je leidinggevende? Hoe zorg je dat de samenwerking met je collega’s prettig verloopt? En hoe geef je duidelijk je grenzen aan in de klas?

Voorbeelden van wensen waarbij ik je ondersteuning kan bieden zijn:

Ik wil ‘lastige’ leerlingen goed kunnen begeleiden.
Ik wil beter mijn grenzen aangeven.
Ik wil betrokken zijn in mijn werk maar ook zakelijk kunnen zijn.
Ik wil prettiger samenwerken met mijn collega’s.
Ik wil beter mijn doel bereiken in een gesprek met mijn leidinggevende.
Ik wil de omstandigheden waaronder ik werk beïnvloeden.
Ik wil beter om kunnen gaan met verwachtingen van anderen.
Ik wil in niet al te veel tijd doen wat ik moet doen.
Ik wil mijn talenten ontdekken en verder ontwikkelen.
Ik wil graag een zinvolle unieke bijdrage leveren op m’n werk.

connect begeleiding

(project) Team

Samenwerken binnen een (project)team kan heel leuk zijn maar ook lastig. Zo kan het zijn dat dezelfde discussies steeds opnieuw gevoerd worden, dat bepaalde teamleden erg dominant zijn of dat iedereen z’n eigen gang gaat.

Voorbeelden van wensen waar ik jullie ondersteuning bij kan bieden zijn:

We willen prettiger samenwerken.
We willen ons project samen tot iets bijzonders maken.
We willen prettiger samenwerken met onze leidinggevende.
We willen betrokken zijn bij elkaar maar ook de zakelijke kant bewaken.
We willen als team beter onze grenzen bewaken.
We willen beter met elkaar communiceren.
We willen de omstandigheden waarbinnen we werken beïnvloeden.
We willen beter omgaan met tegengestelde belangen in ons team.
We willen effectiever en efficiënter werken.
We willen elkaars talenten en kwaliteiten benutten.

connect begeleiding

Werknemer

Als werknemer werk je vrijwel altijd samen met collega’s en vaak ook met je leidinggevende. Het kan lastig zijn om hierin je eigen ruimte in te nemen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de hoge eisen van je leidinggevende? Hoe zorg je dat je als medewerker gezien wordt? En dat de samenwerking met je collega prettig verloopt?

Voorbeelden van wensen waarbij ik je ondersteuning kan bieden zijn:

Ik wil prettiger samenwerken met mijn collega’s.
Ik wil graag iets zinvols of unieks doen op m’n werk.
Ik wil prettiger samenwerken met mijn leidinggevende.
Ik wil betrokken zijn in mijn werk maar ook zakelijk kunnen zijn.
Ik wil beter mijn grenzen bewaken.
Ik wil beter mijn doel bereiken in een gesprek met mijn leidinggevende.
Ik wil de omstandigheden waaronder ik werk beïnvloeden.
Ik wil beter om kunnen gaan met verwachtingen van anderen.
Ik wil in niet al te veel tijd doen wat ik moet doen.
Ik wil mijn talenten ontdekken en verder ontwikkelen.